ZA KRAJ PULSKOG KULTURNOG LJETA – Kultni Laibach nastupili u Malom rimskom kazalištu
Foto: Nunu Media
Pulsko kulturno ljeto završilo je sinoć energičnim nastupom slovenskog glazbenog kolektiva Laibach pred više od tisuću posjetitelja željnih njihove svirke.
Turneja pod nazivom Opus Dei referira se na njihov statusni album iz 1987. koji ove godine izlazi u remasteriranom izdanju, a najavljuje ga koncertna turneja po Europi.
Uz dojmljive svjetlosne efekte, prijevode stihova na engleski jezik i dokumentarističke video isječke nekih minulih vremena projicirane na zidu Arheološkog muzeja, Laibach su Puljanima pružili priliku da po prvi puta nakon mnogo godina čuju sve pjesme s albuma u novom ruhu ali i one nastale prije Opus Dei, kao i njihove legendarne glazbene klasike.
Avangardni bend osnovan prije više od 40 godina sinoćnji je nastup započeo izvedbom skladbe Vier Personen s albuma Neu Konservatiw.
Odmah su tako dokazali zašto predstavljaju jedan od najvažnijih i najutjecajnijih glazbenih sastava s područja bivše Jugoslavije i šire.
Naziv benda, koji je njemački naziv za Ljubljanu, odmah po osnutku sastava izazvao je pažnju i kontroverzu, budući da su ga koristili nacisti tijekom okupacije Slovenije u Drugom svjetskom ratu. Ova provokacija bila je dio šire strategije Laibacha da koristi šok i subverziju kao sredstvo izražavanja, a što je pulska publika i sinoć znala nagraditi.
Iako u izmijenjenom sastavu, sve do danas zadržali su svoj provokativni izričaj kroz snažan vizualni identitet i kompleksne glazbene strukture koje kombiniraju industrial, electronic, rock i klasičnu muziku.
Sugestivni vokal karizmatičnog Milana Frasa, kao i sjajan prateći vokal Donne Marine Mårtensson očarao je sinoć brojne fanove.
Nakon uvodne Vier Personen, zaredali su se hitovi Država, Mi kujemo bodočnost uz prikaze proslave Titova rođendana poznatog i kao nekadašnji Dan mladosti, zatim Ballad of a thin man, Brat moj, te Ti, ki izzivaš s albuma Rekapitulacija 1980-1984.
Dakako, najveće je oduševljenje izazvala izvedba skladbe Life is life s već spomenutog albuma Opus Dei. Za bis je pak bend odabrao The engine of survival, Each man kills the thing he loves, te I want to know what love is što je ujedno označilo i najemotivniji trenutak sinoćnjeg koncerta, kao i pozdrav i zahvalu publici uz snimku svih prisutnih koja se preko mobitela pratećeg vokala Donne Marine Mårtensson prikazivala na zidu muzeja.
Konačno, još su se jednom vratili na scenu Malog rimskog kazališta te publiku počastili izvedbom pjesme Strange fruit koju je originalno izvodila Billie Holiday.
Valja reći kako se utjecaj Laibacha proteže i izvan muzičkih krugova, inspirirajući umjetnike, teoretičare i aktiviste. Njihova kritika totalitarizma, kapitalizma i suvremene politike, kao i njihova sposobnost da provociraju i potiču na razmišljanje, čini ih jednim od najvažnijih avangardnih bendova našeg vremena. To su i sinoć dokazali pred punim Malim rimskim kazalištem zatvorivši tako ovogodišnje Pulsko kulturno ljeto.